VMWare ESXiچیست؟


در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که vmware esxi چیست؟ به تفصیل این موضوع را بررسی خواهیم کرد و سعی خواهیم کرد تمامی مفاهیم مرتبط را توضیح دهیم تا درک بهتری داشته باشیم.

یک هایپروایزر فلزی برهنه نصب شده بر سرور فیزیکی شما است که VMWare ESXi  نام دارد. VMware ESXi  سرورهای فیزیکی شما (سرورهای مبتنی بر HP ProLiant  یا dell intel) را پارتیشن بندی می کند تا برنامه های کاربردی جداگانه را یکپارچه کند و هزینه های زیر ساخت را کاهش دهد. این هایپروایزر بسیار قابل اعتماد است و عملکرد خوبی را ارائه می دهد.

VMware  پیشرو در فناوری هایپروایزر است و آن ها ESXi Server  را پرچم دار خود برای مجازی سازی سرور مبتنی بر سازمان ارائه می دهند. به طور معمول دارای دو نوع ESX Server  و ESXi Server  است. ESXi  سبک ترین نسخه است و کنسول سرویس ندارد.

سرور های ESX  دارای ویژگی‌ های زیادی مانند VMotion  و VMHA هستند و سیستم فایل مخصوص به خود به نام فایل سیستم VMFS  را دارند. سرور ESX  به صورت یک بسته با ویژگی ‌های اختیاری در بسته ای به نام VMware Infrastructure  ارائه می‌ شود.

برای مدیریت ESX  می توان از سرور VMware Infrastructure Client  استفاده کرد. این سرور، یک پلتفرم مدیریت متمرکز ارائه می دهد و به عنوان مرکز مجازی شناخته می شود.

تفاوت بین VMware ESX Server  و VMware Server؟

VMware ESX Server  و VMware Server  هر دو محصولات مرتبط با مجازی سازی سرور هستند و تفاوت اصلی آن ها در این است که VMware ESX Server  روی فلز خالی یک سرور فیزیکی نصب و اجرا می شود، اما VMware Server  به یک سیستم عامل پایه با آن نیاز دارد.

سرور VMware ESX  یک هایپروایزر نوع 1 دارد، با توجه به این که سرور VMware  یک هایپروایزر نوع 2 دارد، شما باید عملکرد بهتری از سرور VMware ESXi  انتظار داشته باشید زیرا کمترین هزینه را دارد.

سرور ESXi  همچنین دارای قابلیت های زیادی مانند VMFS، VMotion، VMHA و DRS  است. VMware ESXi Server  یک محصول تجاری است که باید بخرید. سرور VMware  یک محصول رایگان است. سرور VMware  یک گزینه عالی برای انتقال آهسته به یکپارچه سازی سرور با هزینه بسیار کم است. سرور VMware  یک گزینه عالی برای یادگیری در مورد مجازی سازی و اجرای چندین سیستم عامل بر روی کامپیوتر دسکتاپ شما بدون هیچ هزینه ای است.

ESX  در مقابل ESXi

ESX  و ESXi  تنها دو نوع ساختار هایپروایزر VMware  هستند که توسط VMware  ارائه شده اند. آن ها به طور ویژه برای نصب بر روی سرور فیزیکی طراحی شده اند و به هایپروایزور های نوع 1 تعلق دارند.

VMware  پیشرو در سطح جهانی در صنعت مجازی سازی سرور است. هایپروایزر VMware  به مجازی سازی اکثر برنامه های کاربردی با منابع فشرده در بودجه شما کمک می کند.

ESXi  یک هایپروایزر بدون فلز است که یک لایه مجازی سازی بین سخت افزار و سیستم عامل دستگاه ایجاد می کند. یکی از مزایای اصلی ESXi  تعادل بین تقاضای زیاد برای ظرفیت منابع و مقرون به صرفه بودن آن است.

ESXi  پارتیشن بندی موثر سخت افزار موجود را امکان پذیر می کند. ESXi  راه هوشمند تری را برای سخت افزاری که به طور موثر استفاده می شود تا بهترین ROI  را دریافت کند، ارائه می دهد.

ویژگی های ESXi  

ویژگی های ESXi   عبارتند از:

نسخه مینیمالیستی 

شما می توانید ESXi  را به عنوان نسخه مینیمالیستی ESX  در نظر بگیرید. ESXi 6.7   صد و سی  مگابایت است در حالی که اندازه ESXi 6.7 ISO  سیصد و بیست و پنج مگابایت است.

امنیت بالا

VMware  ابزار ها و ویژگی های بسیاری را برای محافظت از میزبان های ESXi  در برابر دسترسی غیر مجاز و سوء استفاده فراهم می کند. بعد از نسخه 6.5 شما این امکان را دارید که ماشین مجازی خود را از جمله فایل ها، فایل های دیسک مجازی و فایل های دامپ اصلی رمز گذاری کنید.

VMware  دارای RBAC  است که با آن می توانید خط مشی های دسترسی را برای همه کاربران زیر ساخت خود ایجاد کنید. ثبت حسابرسی به ردیابی ترافیک شبکه کمک می کند، هشدارهای انطباق، فعالیت فایروال، و تغییرات در سیستم عامل امکان نظارت حتی موثر تر بر زیر ساخت شما را فراهم می کند.

اکوسیستم پیشرفته

اکوسیستم پیشرفته VMware  طیف گسترده ای از سخت افزار، محصولات، سیستم عامل مهمان و خدمات شخص ثالث را ارائه می دهد. خدمات پشتیبانی جهانی به شما این امکان را می دهد که متوجه شوید یک مشکل فنی خاص مربوط به سخت افزار یا نرم افزار شخص ثالث وجود دارد.

کاربر پسند بودن

از زمان انتشار ESXi 6.5، vSphere Client  یک نسخه HTML5  ارائه می دهد که تجربه کاربر را بهبود بخشیده است. همچنین از آن جایی که 6.5 vSphere Command-Line Interface (vSphere CLI)  به شما اجازه می دهد تا دستورات مدیریت اولیه را از هر ماشینی که به شبکه و سیستم داده شده دسترسی دارد، آغاز کنید؛ می توانید از API  های مبتنی بر REST  برای اهداف توسعه استفاده کنید که تهیه برنامه، کنترل های دسترسی مشروط، کاتالوگ سلف سرویس را بهینه می کند. 

به طور کلی، می توان گفت که هر دو Hypervisor  از نظر عملکرد کاملاً مشابه هستند. این به شما فرصتی می دهد تا تعدادی از مسائل امنیتی را حل کنید. VMware  مهاجرت به معماری ESXi  را تشویق می کند که البته می توان این مهاجرت را بدون توقف VM  انجام داد.