این است یک سریع رویکرد حل یک مشکل با مشاوره زوج درمانی


با چنین پیشینهای، برای کسانی که سودای سازندگی در سر دارند چه امیدی باقی میمانَد؟ برای پیشگیری از خشونت خانگی همه ما باید تلاش کنیم .در ادامه توضیحاتی برای کسانی که شخصا مورد خشونت خانگی قرار گرفته اند آورده ایم. برخی از مزایای اصلی مشاوره زوج درمانی شناختی رفتاری را در ادامه این مقاله به اختصار توضیح خواهیم داد. یکی دیگر از رویکردهایی که در جلسات زوج درمانی توسط درمانگران دنبال می شود زوج درمانی شناختی رفتاری یا همان CBCT است. خشونت خانگی در مورد کودکان نیز مطرح است، ولی، چون مبحث کودک آزاری جداگانه یک آسیب اجتماعی بسیار مهم برای جوامع محسوب می شود و مسائل حقوقی ویژۀ خود را دارد، موضوع این مقاله حول محور خشونت خانگی علیه زنان و دختران خواهد بود. ، که قوت و نیروی فیزیکی در آنها اهمیت چندانی نداشت، ضرورت تمایزگذاریِ صریحِ جنسیتی میان نقشهای گوناگون را، که زنان را از حیث اقتصادی وابسته میداشت، از بین برد. اگر رشد اقتصادی پایدار میماند و ثبات سیاسی نسبی برقرار میشد، شاید میتوانستیم اجمالاً به محققشدن چنان خواستههایی دلخوش باشیم، اما اکنون همۀ ما، بهاستثنای ابرپولدارها، نگرانیم که نکند دوباره بهسمت دورانی کمثباتتر و کمرونقتر بلغزیم.

مری هرینگتن، هجهاگ ریویو- اگر بخواهیم اوضاع جهان در چند سال اخیر را فقط در یک نکته خلاصه کنیم، باید بگوییم که دیگر دوران اوج رشد و ترقی را پشت سر گذاشتهایم. وی به بعضی از باورهای غلط رایج در مورد خشونت خانگی اشاره کرد و افزود: نکته اول اینکه زنان زیادی دچار خشونت خانگی نیستند، یک باور اشتباه است. هرچند در همان ابتدا مجلس کمی تعلل کرد، اما الآن انتظار است که به این لایحه رسیدگی شود؛ چرا که این بحثها، بحثهای سیاسی نیست و مطالبه عموم زنان جامعه است و بیتوجهی به بحث حقوق زنان و جایگاه زنان و مطالبات آنها کمکی به تحکیم خانواده نمیکند. چرا نشود این سبک زندگی را یک سبک حامی زنان دانست؟ آیا طبق قانون مردان حق کتک زدن زنان را دارند؟ با تاکید مجدد بر غیر اخلاقی بودن این اقدام باید دانست شوهران در این موارد نیز حق توسل به خشونت را ندارند و در عوض باید در صورت عدم تبرع همسر اجرت المثل وی را پرداخت یا به هر صورت دیگر امکان ارتضاع فرزند خویش را محیا کنند. افزونبر این موارد مواردی مانند ازدواج اجباری و ازدواج و بارداری دختران زیر ۱۸ سال نیز از مصادیق خشونت خانگی علیه زنان محسوب میشوند.

مردان در مورد خشونت فیزیکی از سوی همسرانشان گزارش دادهاند که حداقل یکبار یا در بعضی موارد چندینبار اتفاق افتاده است. پوچرت و همکاران در سال ۲۰۰۴ در کشور آلمان یک تحقیق پیمایشی درباره خشونت علیه مردان انجام دادهاند که مصادیق خشونت علیه مردان از سوی زنان در چهار گروه خشونت فیزیکی، کنترل اجتماعی، عاطفی و جنسی تقسیمبندی کردهاند. از طرفی اشتغال زنان ارتباط تنگاتنگی با میزان تحصیلات آنان داشته است. افزایش رفاه و نیز فراغتی که ظهور فناوری به همراه داشت ضرورتِ وفاداریِ زناشویی را از میان برداشت و حالا دیگر لازم نبود که زنان خودشان را از لحاظ جنسی صرفاً در اختیار مردانی بگذارند که اطمینانِ تمام و کمالی به آنان داشتند. خیرخواهزاده در سال ۱۳۹۰ در پژوهشی با عنوان «مطالعه جامعهشناختی تجربه زیست مردان از خشونت خانگی علیه آنان» در شهر تهران انجام داده است و با بکارگیری روش کیفی و با هدف شناخت مصادیق خشونت خانگی علیه مردان و پیامدهای آن با ۵۰ مرد متأهل مصاحبه عمیق انجام داده و مصاحبهشوندگان شایعترین و مؤثرترین نوع خشونت علیه آنان را خشونت روانی ـ کلامی دانستهاند و معتقد بودند مردانی که وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند یا از نظر مالی به همسر خود وابستهاند یا مشکلات اخلاقی مانند گرایش به مصرف مواد مخدر دارند، بیشتر در معرض خشونتهای خانگی قرار میگیرند؛ یعنی مردان، قربانی خشونت شدن را ناشی از جایگاه فرودست و تضعیف پایگاه قدرت خود در خانواده میبینند.

او میگوید برونسپاریِ همۀ کارهای خانه به مددکار، نیروهای نظافتی و کارگران روزمزدی ممکن است زندگی مشترک را کاملاً به بستری برای مصرفِ متظاهرانه تبدیل کند که این هم، بهنوبۀ خود، موجب تضعیف رابطه در موقعیتهای چالشی میشود. او میگوید کار شاقّ هرروزه و ظاهراً غیررمانتیکِ رتقوفتق امور خانۀ سرمزرعه، نوسازی و تعمیرات ساختمانها، پختوپز در خانه، و مشغولکردنِ بچهها به کاری که خودش و همسرش انجام میدهند موجب تحکیم رابطۀ آنها شده است. همچنین توضیح دادهام که ایدئال ازدواج رمانتیک به موازاتِ همین الگو از «زن در پستو» پدیدار شد، یعنی زمانیکه زنان عاملیت اقتصادیشان را در زندگی خانوادگی از دست دادند، به این باور روی آوردند که باید بهعنوان نیمۀ متعالیترِ رابطه و فردِ خاص در یک رابطۀ صمیمانه ارج و قرب یابند. این مطالعه به منظور تعیین عوامل موثر بر خشونت خانگی علیه زنان متاهل انجام شد. در مقابل فمینیست ها به ارائه تفسیر موسعی از خشونت دست زده اند و معتقدند هر رفتاری که قربانی را بر خلاف میلش وادار به انجام کاری کند یا مانع از انجام کار مورد علاقه وی یا موجب ترس زن شود در زمره رفتارهای خشونت آمیز قرار می گیرد .

هر فرد فقط می تواند بر اعمال خودش کنترل داشته باشد. هر چند نقش مدرنیته در کشورهای پیشرفته در کاهش قتلهای ناموسی موثر بوده، اما تقابل سنت و مدرنیته در کشور ایران به افزایش این قتلها منجر شده است. در یک تحقیق آکادمیک میزان تاثیرگذاری بیکاری را برای افزایش خشونت خانگی مردان علیه زنان بین ۲۰ تا ۶۰ درصد برآورد کردهاند؛ به طوری که بیکاری یکی از عوامل خطرآفرین در جهت تقویت خشونت زناشویی تشخیص داده شده است. این امکانهای جدید حاصل بازگرداندهشدن کار به خانهاند، و در این فرایند نوعی وابستگی متقابل افزایش مییابد که میتواند همبستگیِ عملگرایانۀ بلندمدت را تقویت کند. از پرسشنامه ها و اندازهگیریهای روانشناختی بیشتر، ممکن است در ابتدا یا هنگامی که نیاز شود در طول فرایند درمان استفاده شود. در اکثر مواردی که فرد خشونت میبیند، هم قربانی و هم فرد خشونتگر نیاز به مداخله درمانی دارند و ما نباید تنها یک طرف مسأله را ببینیم. چه موقع به زوج درمانی نیاز داریم؟

مدتی به نظر میرسید که میتوانیم امور را طوری سروسامان دهیم که کاملاً بابطبعمان باشد، چه عضو «روابط شبکهایِ» غیرتکهمسری باشیم، چه دخترانی خودساخته و مستقل، چه مادری تنها که از نظر اقتصادی مستقل است و خودتلقیحی میکند. وقتی زنان در قرن بیستم به استقلال اقتصادی دست یافتند، کمکم به «وصلت خودبیانگرانه» روی آوردیم: زوجیّت بهعنوان مسیر تحقق آرزوها. به گزارش ورزش سه، فدراسیون فوتبال انگلیس اعلام کرد که پاداش اضافهای برای بازیکنان تیم ملی زنان این کشور در جام جهانی 2023 در نظر نگرفته است. در نظر او، ازقضا دقیقاً کار یکنواخت و روزمره است که خلق معنا میکند: «کارِ زندگی یعنی همین کارهای شاقّ زندگیِ روزمره که در خدمت ساختن رابطه، خانواده و تعاملی انعطافپذیر با فرزندان است. او، علاوه بر پروژههای نوشتاریاش، با فیل نجاری میکند. ازآنجاکه یک بچۀ خردسال هم دارند، ویلو درحالحاضر نمیتواند زیاد نجاری کند، اما برای فیل مشتری و حتی کارآموز پیدا میکند. آنها کارشان را به دو بخش تقسیم کردهاند: «سفتکاری» (که زور و نیروی بیشتری میخواهد و فیل انجامش میدهد) و نازککاری (که مهارتِ یدی و حوصلۀ بیشتری میطلبد و ویلو در آن استاد است). همبستگیِ پسارمانتیکی که این مبارزه در راستای منافعِ بلندمدتِ هر دو جنسِ زن و مرد و فرزندانمان پدید میآورد مبنایی است برای امیدواریِ حقیقی.

با توجه به این تعریف، هر نوع بدرفتاری یا آزار که سلامت جسمی و روانی ساکنان خانه را در معرض خطر قرار دهد، خشونت در نظر گرفته میشود. در نظر اشلی، عشق حقیقی یعنی اینکه کارِ زندگی مشترک را در صدر اولویتها بنشانیم: «وقتی شما هر روزتان را در کنار یک نفر سپری میکنید و با هم روی پروژۀ زندگی کار میکنید، آن واقعیات سطحی اهمیتشان را از دست میدهند و کارکردن و ساختن کارِ زندگی در کنار یکدیگر اهمیت بسیار بیشتری پیدا میکند». نمیتوانند از پس دشواریهایشان برآیند چون در یک چرخۀ فعالیت روزانه با یکدیگر کار نمیکنند». دورکاری، تجارت الکترونیک، و «کارهایی با سبد متنوع درآمدی» بدون ریسک نیستند، مثلاً این کارها ممکن است از نظر اقتصادی آیندهای نامعلوم داشته باشند یا نظارتِ کارفرما را به دنبال داشته باشند. ویلو نسبتاً جوان بود که فهمید میخواهد هم بچهدار شود هم عاملیت سیاسی و اقتصادی داشته باشد، و البته شغلش مثل مشاغل مرسوم نباشد که مجبورش کند مقاطع زمانیِ زیادی را دور از فرزندانش سپری کند. و البته چندان روشن نیست که آیا پایاندادن به زندگی مشترکی که صرفاً میانهحال بوده، مخصوصاً وقتی پای فرزند یا فرزندانی در میان باشد، بهتر است یا ادامهدادن آن. در جهانی که محیط خانه میبایست پناهگاهی برای ساکنانش باشد، برای بسیاری از مردم به جهنم تبدیل میشود.

هنگامی که شما این مقاله را دوست داشتید، مایل به اطلاعات بیشتری در رابطه با روانشناس تهران وب سایت خود باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد